mandag 15. november 2010

Lærerhverdag #1 - tekstoppfølging

CC-lisensiert av Mr Tea.
Når vi jobber med lengre tekster, ber jeg elevene opprette dokumenter i Google docs som de deler med megog gir meg redigeringsrettigheter i. Med 60 elever i innspurten av arbeid med fordypningsoppgaver og fagtekster, er det godt å registrere at dette fungerer godt. Elevene gir uttrykk for at de opplever å få god veiledning og jeg synes det er høyst overkommelig og ikke minst meningsfullt å følge opp tekstene deres på denne måten. Jeg kan lese og kommentere tekster på forespørsel, følge opp individuelt tekstarbeid og ikke minst få et inntrykk av hvordan elevene arbeider med tekst. Jeg kan også føre samtaler med elevene direkte i tekstene. Veiledningen blir dokumentert i historikken. Så langt har jeg ikke funnet bedre måter å jobbe med tekst på. Den muliggjør tett oppfølging, dialog og tekstbasert veiledning.

9 kommentarer:

  1. Jeg jobber på samme måte med Google Dokumenter og elevene får også en naturlig mappe hvor de leverer lekser og vi samler tekster. Jeg får også rikelig med mulighet til å kommentere og gi de veiledning på tekst. Slik kan vi også bearbeide tekstene og gjøre de kvalitativt bedre over tid.

    SvarSlett
  2. Mulig jeg går over til å bruke delte mapper (slik som du) istedenfor delte dokumenter - når en skal ha flere tekster fra hver elev, blir det fort uoversiktlig. Takk for kommentar!

    SvarSlett
  3. Bruker du også chat-funksjonen i tekst-verktøyet? Altså sanntidsveiledning?

    SvarSlett
  4. @albertine hvis mulig, ellers sanntidssamtale øverst eller nederst i dokumentet. Sanntid hvis de også er logget på, ellers kommentar-funksjonen.

    SvarSlett
  5. ok! Takk. Har du et dokument du kunne ha delt meg meg så jeg fikk sett et eksempel, tror du (spør gjerne en elev) Skal undervise lærere i VGS i pedagogisk bruk av sosiale medier i neste uke. Hadde vært topp å vise et eksempel fra deg.

    SvarSlett
  6. Men plagiatkontrollen dere....hva med plagiatkontrollen? ;)

    SvarSlett
  7. @Albertine: Skal spørre en av dem om de vil.

    @Torger Åge: Ja, ikke sant:-) (For dem som faktisk ER bekymret for juks, er det jo ingenting i vegen for å levere hele stasen gjennom plagiatkontrollen til Its eller Fronter)

    SvarSlett
  8. Har du vurdert elevrespons? La elevene etablere faste responsgrupper og la de lære seg å gi respons til de andres tekster både muntlig og skriftlig. Det gjør det litt lettere å være lærer og du kan gå inn i responsgruppene og jobbe med dem i tekstarbeidet. Elevene utvider tekstkompetansen sin ved å gi respons til andres tekster

    SvarSlett
  9. @Jao Jeg har ikke brukt det systematisk så langt, annet enn at elevene på noen punkter i skriveprosessen deler leser hverandres tekster og til respons. Jeg deler ditt syn på verdien av slikt arbeid og vurderer å innføre mer målrettet bruk av faste responsgrupper i Vg1-klassen etter jul. Takk for tips!

    SvarSlett