fredag 5. november 2010

Kortfilm

I norsk Vg1 har jeg og en kollega slått sammen klassene for å gjennomføre et kortfilmprosjekt. Vi bruker en fagdag (6x40 min) og to dobbelttimer (80min) på prosjektet. Elevene danner ti grupper á seks-sju. Vi har valgt ut fem korte tekster som skal være utgangspunktet for en adaptasjon. Gruppene får utdelt et ark med mål og kjennetegn på gode produkter og skal lage en kortfilm av god kvalitet på 3-5 minutter. I tillegg skal de skrive et kort refleksjonsnotat i etterkant der de vurderer prosess og produkt.

Prosjektet avsluttes med en kortfilmfestifval med visning av filmene og utdeling av priser (juryens ærespris, beste adaptrasjon og publikumsprisen).

Innsatsen har vært upåklagelig, og det var inspirerende å overhøre nærlesingen i gruppene. Elevene er godt fornøyd med prosjektet, og vi få både arbeidet med tekster, sammensatte tekster, adaptasjon og elevene får jobbe på tvers av klassene.

Hvis noen ønsker flere detaljer, er det bare å ta kontakt.

7 kommentarer:

  1. Legger dere filmene ut på skolens nettside? Jeg starter et liknende prosjekt nå i norsk og engelsk med utgangspunkt i idéer beskrevet her:
    http://mortempo.net/2010/10/28/bitching-i-sosiale-medier/

    SvarSlett
  2. Vi vurderer å publisere noen, i hvert fall. Må ta det opp med elevene. I'll let you know :-)

    SvarSlett
  3. Hvordan gjorde dere det med utstyr? Det er jo alltid de elevene som har god kjennskap til bruk av det ene og det andre mediet, men så har du jo også de som ikke har det. Har hatt lyst å jobbe med film i norsken, men har syntes det har vært vanskelig å skulle kreve at de ordner alt dette selv, da også med tanke på redigering.

    SvarSlett
  4. A: Skolen har en del videokameraer (av litt varierende kavlitet som vi låner ut, i tillegg til at de av elevene som disponerte kameraer ble oppfordret til å ta med hjemmefra, for at alle gruppene skulle ha et hver.
    Redigeringen oppfordrer vi til å gjøre i iMovie, Moviemaker etc. på elevenes PC-er. Dette betyr at det ikke er hensiktsmessig å ta opp film i HD-kvalitet, for bærbare PCer har ofte ikke nok prosessorkraft til å håndtere det.
    Vi oppfordret også elevene til å sørge for å ha med minst én som kunne litt redigering fra før, men dette fulgte de bare delvis opp.
    Det er lagt opp til at de skal kunne/lære seg redigering selv i løpet av prosjektet (det finnes veldig mange veiledninger på nett, og mange kjenner noen som kan). Skulle det vise seg at noen får problemer, bør det nok være tilgang på en videokyndig på skolen.

    Var det svar på spørsmålet?

    SvarSlett
  5. Positivt. Vi gjør det samme på egen skole - Kongsberg vgs. Vi har etablert en egen kanal på nettet: http://vimeo.com/kovs

    SvarSlett
  6. @jao: takk for kommentar. Vimoe-kanal var en god løsning! Flere flotte filmer der, ser jeg!

    SvarSlett
  7. Takk for svar :) VI har ikke utstyr til utlån, så det er jo utfordringen om å la elevene ordne dette selv.

    SvarSlett