MrJava CC: BY-NC-SA |
En gjennomgang av alle reelle og potensielle fordeler og utfordringer ved å ha slike hjelpemidler kan jeg tenke meg å komme tilbake til en annen gang. Her vil jeg bare kort skissere gjennomgøringen og de mest relevante fordelene og utfordringene.
Oppgavene laget jeg i Google Sites (vi bruker Google Apps på skolen) og kan sees her for interesserte. Besvarelsene ble levert i ItsLearning. Tilbakemeldingene undervegs og i etterkant var overveiende positive. Elevene opplevde det som befriende å stå fritt til å finne og bruke kilder de kjente fra før og/eller passet deres argumentasjon. Det er også enklere og raskere å bruke sitat, referanser og bilder i teksten.
For min del var det befriende og krevende på samme tid å forholde seg til denne oppgaveformen. Befriende fordi jeg kunne stille andre typer spørsmål og (selv om jeg ikke utnyttet dette fullt ut denne gangen) involvere flere sjangre, inkludert sammensatte tekster. Reklamer, musikkvideoer, kortfilmer, tidslinjer, visualiseringer, videoer av forsøk, kart og diverse annet interaktivt innhold blir plutselig tilgjengelig både for lærer og elever. Krevende fordi jeg må designe oppgaver som lar elevene vise ulike kompetanser og som ikke gjør det mulig og/eller attraktivt å kopiere eller benytte ulovlige hjelpemidler.
Jeg har stor tro på at dette er en farbar veg å gå som en av flere mulige vurderingsformer. Hver vurderingssituasjon har sitt særpreg og egner seg for vurdering av ulike ferdigheter og kompetanser. Denne er skolebasert og gjør derfor muligheten for innblanding fra foreldre og andre mindre. Samtidig åpner den for mulighetene nevnt over. Spørsmålet om juks er der selvsagt, men vil i stor grad vær ubetydelig i undervegsvurdering. Det vil også hjelpe at vi understreker at all undervegsvurdering handler om øving, mestring og å skaffe grunnlag for videre målsetting og arbeid. Jeg tar selvsagt høyde for forskjeller mellom fag, selv om jeg i min relative uvitenhet tror det kan være mulig å benytte flere og åpnere vurderingsformer i de fleste fag.
Jeg tror vi har kommet et stykke når:
- elevene ikke opplever det som stressende med vurdering
- elevene opplever mange ulike vurderingsformer
- elevene opplever at vurderingsformene ligner arbeidsformene som i sin tur ligner arbeidsformer i livet ellers
- elevene kan vise kompetanse også i ferdigheter og metoder, ikke bare faginnhold
Dette såg spennande ut. Eg prøvde å få fram oppgåvene, men linken fungerer ikkje.
SvarSlettTakk for tilbakemelding - fikset nå!
SvarSlettOppgåvene tykkjer eg var flotte og viser tydeleg at det skulle vere mogeleg å opne for bruk av nettet.
SvarSlettStå på! Glimrende at du tar opp ballen etter #sdu10. Supert at du deler gjennom å skrive ned erfaringer. Ble faktisk tipset av dattera på 16 om denne artikkelen på twitter. Slå den!
SvarSlettKult! Ikke minst fordi målet jo er å nå litt forbi dem som allerede er opptatt av nye modeller for læring og vurdering. Bare av nysgjerrighet; synes dattera det er en god eller dålig idè?
SvarSlettFlott arbeid! Ser du for deg problemer med opphavsrett når du publiserer hele dikt åpent på nettsiden?
SvarSlett@Henning: Ja, egentlig - vansligvis ligger jo siden are åpen en time eller to, og da synes jeg det ikke er prolematisk - ev. er det mulig med begrenset adgang. Når jeg har latt den ligge åpent, glemte jeg helt diktene. Skal fikse akkurat det! Ellers: takk :-)
SvarSlett