torsdag 23. desember 2010

Lærerhverdag #10 - videoveiledning

Sånn i full fart før jul - mest fordi jeg lovet å legge det ut. Jeg har prøvd ut videoveiledning, dvs at jeg bruker et program (i mitt tilfelle Camtasia) til å "filme" det som skjer på skjermen mens jeg retter. I tillegg kan jeg lese ikk kommentarer. Målet er å komme så nær 1:1-veiledningen som mulig uten å bruke for mye tid på det.
På denne måten oppnår jeg følgende fordeler:
- elevene opplever muntlig tilbakemelding som mer personlig og engasjerende enn skriftlig
- det er letter å forklare hva jeg mener i en del tilfeller
- det går ofte raskere å si hva jeg mener - og blir mer presist
- jeg kan lettere vise tekstinterne sammenhenger ved å kunne scrolle opp og ned i teksten
- jeg kan fortsatt skrive kommentarer enten med tastaturet eller med styluspenn (har tablet-PC)
- elevene kan se gjennom i sitt eget tempo og kan hente fram kommentarene senere
- dette kan fint brukes i alle fag

Noen utfordringer:
- en må være ganske skjerpet når en går gjennom teksten (det har vist seg å være gunstig å gå raskt gjennom teksten først og notere noen stikkord for å bedre fremdriften i filmen)
- en må sitte et stille sted og rette - altså er det langt mindre fleksibelt enn vanlig retting
- det er en fordel å ha en tablet  (kostnad)

Eksempelet jeg har lagt ut under er relativt forseggjort, rett og slett fordi jeg ville prøve ut en del muligheter/effekter i Camtasia. De tar mye tid å legge til, men gjør produktet bedre. I det daglige tror jeg imidlertid det er urealistisk å legge til slikt. Jeg skal legge ut et annet eksempel senere som er uten fiksfakserier, men du klarer sikkert å se for deg omtrent hvordan det vil se ut.

Teksten i dette eksemplet er for øvrig brukt med elevens tillatelse.


Videoretting from Bjørn Helge Græsli on Vimeo.

10 kommentarer:

  1. Utrolig kult! Tenk å kunne gi så grundige tilbakemeldinger uten å skrive på seg gnagsår@:)

    SvarSlett
  2. @Fiona Takk for kommentar! Ja, jeg synes det er et godt alternativ til andre former for tilbakemelding.

    SvarSlett
  3. Fantastisk ide! Hvordan gjør du dette i praksis? Filmene tar vel kanskje en del plass og hvis jeg skulle snakka i mikrofon under rettinga ville jeg forstyrra alle de andre på arbeidsrommet...

    SvarSlett
  4. TAkk for tilbakemelding. Ikke min idè opprinnelig, men enig i at den er god :-) Filstørrelse kan være en utfordring, i alle fall hvis den skal lempes opp på ItsL eller lignende. Størrelsen avhenger selvsagt av kvalitet og format, men en del megabyte blir det fort.
    Jeg prøver å unngå arbeidsrommet, ja :-) Dette gjør jeg enten hjemme eller på et egnet rom på jobb. Ettersom jeg stort sett gjør retting utenom normal arbeidstid, er ikke det noe stort problem, men hvis man vil gjøre slikt mellom 8 og 16, er man nok avhengig av å ha et rom som både er stille og som ikke lager lyd for andre.
    Det jeg ser etter hvert er forresten at det beste er å spørre elevene hva slags tilbakemelding de vil ha: noen vil ha grundige skriftlige, andre vil ha med lyd, mens atter andre helst vil ha en prat 1:1. Av og til kan det også fungere å ta ut tre-fire som trenger å jobbe med det samme og snakke med den i gruppe.

    SvarSlett
  5. Jeg kommer til å spørre om tillatelse til å prøve ut dette med klassen som jeg har. Hvor har du ideen fra? Er det gjort noe forskning på effekten? Hva slags etterarbeid får du elevene til å gjøre? Jeg tenkte det ville være naturlig å få elevene til å skrive en oppsummering av det jeg har fortalt dem på filmen både for at de skal få noe håndfast som det er lettere å gå tilbake til før neste innlevering, samtidig som det tvinger dem til å jobbe mer med tilbakemeldinga.

    Kanskje dette egner seg best som underveistilbakemelding i en prosessorientert oppgave og ikke som begrunnelse på sluttkarakteren?

    SvarSlett
  6. Ideen kommer herfra: http://delogbruk.ning.com/group/vurderingforlring/forum/topics/videoretting-av-proever?xg_source=activity
    Jeg kjenner ikke til forskning, men har positiv erfaring selv.

    Ditt forslag til etterarbeid høres jo flott ut. Jeg gjør forskjellige ting, men bruker det primært i prosess, som du er inne på. Dermed blir neste utkast etterarbeidet. En variant av det du foreslår er jo å be eleven plukke ut de tre-fire tingene han/hun opplever som viktigst - da får du også en indiaksjon på hva elevene opplever at du har kommunisert.

    Supert om du forteller hvordan det går i klassen din!

    SvarSlett
  7. Takk for krediteringen, Bjørn! Kjekt å se at gode ideer sprer seg :) Har du fortsatt å rette på denne måten?

    SvarSlett
  8. Jeg gjorde et forsøk på dette med en klasse jeg hadde i fjor, og fikk unison positiv tilbakemelding. Jeg har nå laga et dokument med brukerveiledning++, og skolen jeg jobber på er interessert i å integrere dette i sitt arbeid med vurdering for læring.

    I år har jeg tenkt å videreføre videoveiledninga, og samtidig prøve ut videotilbakemelding som sluttvurdering på en tekst og så be elevene (som du foreslo) om å skrive ned 3-4 ting som de skal jobbe videre med til neste gang.

    SvarSlett
  9. @Frihet: Jeg bruker det som en mulighet til å tilpasse tilbakemeldingene. Ulike elever har ulike behov, så jeg sier at de kan velge hva slags type de ønsker.

    @Rasmus: Takk for at du forteller om dine erfaringer - så bra at det er vellykket!

    SvarSlett
  10. Jeg har nå laga en manual for hvordan man kan lage videoveiledninger som er blitt tatt i mot med stor interesse blant flere. Jeg bruker bare gratisprogrammer, og det gjør det derfor enkelt å ta det i bruk. Hvis du vil ha manualen elektronisk, sender jeg deg den gjerne...

    SvarSlett