- intenst arbeid med ordbøker (både fysisk og digital)
- samarbeid og diskusjon via chat
- nesten alle gjorde flere forsøk og fikk dermed bøyningsmønstre inn i fingrene/hodet
- reflekterte og innsiktsfulle egenvurderinger skrevet med god nynorsk
- brukte sosiale medier til noe faglig (samtale/diskusjon om grammatikk, finne svar)
- positive tilbakemeldinger:
- de opplevde mestring
- de følte at de lærte mye av heldagsprøven
- de ble roligere av å slippe karakterpresset
- de følte at de fikk vist hva de kunne
- god repretisjon av ting de har jobbet med før
- åpent nett gjorde at flere kunne få hjelp og lære på sin måte
- det tar lang tid å lage en god test som har de nødvendige innstillingen satt rett, men den kan gjenbrukes
- rettingen går som en lek
Alt i alt føler jeg at dette var en meget velfungerende løsning, men som likevel har forbedrings- og utviklingspotensial. Jeg ser for meg mange mulige tilleggskomponenter som kan øke verdien for elevene og meg. Men det får bli en annen gang.
Regner med at chattingen foregikk med meldinger på It's Learning...? ;)
SvarSlettJa, jøss... :o)
SvarSlettHei, denne bloggserien din er helt strålende! Jeg lurer på hva som var forskjellen mellom prøvene du skriver om i nr 7 og nr 8 - siden det var lov med kommunikasjon på den ene og ikke på den andre?
SvarSlettTakk for det, Margreta! Nr. 7 er en "standard" heldagsprøve, men med alle kilder/hjelpemidler - men som fortsatt er individuell (altså ikke kommunikasjon elevene i mellom). Nr. 8 er et alternativ til heldag der målet er å få mest mulig læring ut av dagen. Her kan elevene samarbeide av hjertens lyst og ta prøven flere ganger for å forbedre resultatet. Den summative verdien er jo litt begrenset, men for elever på vg1 var det en god løsning.
SvarSlettVet ikke helt om jeg svarte, du får si fra hvis ikke.
Satser på et par poster til før 2011, en om videoopptak av retting.