(Gjestepost av Camilla Hagevold - @chagevold - takk for bidraget!)
Denne aktiviteten kan brukes ved starten eller slutten av en undervisningsøkt, men bruker du den på slutten, så beregn et par minutter til opprydning.
Elevene får hver sin lille lapp (ikke for liten!) der de skal svare på en oppgave som gis av lærer. Det kan være
- betydningen av et begrep
- en oversettelse
- en matteoppgave
- en setning som skal analyseres
- eller en hvilken som helst annen oppgave som kan løses skriftlig og på kort tid. Når elevene har skrevet svaret sitt krøller de lappen sammen og kaster den et sted i klasserommet (Eventuelt kan de brette papirfly - kanskje det til og med er det som skal vurderes?)
Deretter kan en ha forskjellige varianter; en elev kan plukke opp en tilfeldig lapp som leses opp og vurderes av hele klassen, eller eleven som plukket den opp, eller elevene kan to og to eller i grupper plukke opp og vurdere svarene på tilfeldige lapper fra gulvet - her er mulighetene mange!
Tidsbruk:
Forberedelse: Noen minutter til å klippe opp lapper
Gjennomføring: 5-10 minutter
Etterarbeid: Litt tid til å rydde hvis du ikke har snille elever
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar