Som nevnt tidligere, er jeg ikke altfor imponert over endringene som kom i tilknytning til muntlig eksamen for 2014. Det er uhorvelig mange ord som beskriver noe som likevel er vidåpent for lokal variasjon, selv om det var et av målene å unngå nettopp det.
Her er et forslag til hvordan dette kunne ha vært løst:
Elever får beskjed om hvilket fag de
kommer opp i 48 timer før eksamen.
45 minutter før eksamen får kandidaten
utdelt et «tema» som eleven skal sette seg inn i og forklare de
første fem minuttene av eksaminasjonen. I fag der muntlig
presentasjon er del av kompetansemålene, kan kandidaten bes om å
presentere temaet som en presentasjon. De resterende 25 minuttene er
en samtale mellom kandidat, faglærer og sensor om kompetansemålene
i faget.
Eksempler på «tema»: En påstand, en
tekst, en gjenstand, en lytteprøve, et bilde, et forsøk, en formel,
et regnestykke, et begrep osv.
I forberedelsesperioden skal en
faglærer være tilgjengelig i skoletiden. Denne kan svare på
spørsmål av faglig og praktisk art. Det skal ikke foregå
organisert undervisning eller repetisjon de siste 48 timene før
eksamen. Eksamen kan komme på alle hverdager - verden er urettferdig.
Forslaget kan benyttes vederlagsfritt.
"Det er uhorvelig mange ord som beskriver noe som likevel er vidåpent for lokal variasjon, selv om det var et av målene å unngå nettopp det."
SvarSlettWord!
Det er visst fremdeles bare å satse på god dialog med andresensor, og krysse fingrene for at når en selv skal ut og sensurere, har ikke eleven lidt for mye under forvirret tolkning av de nye rammene... Det er bare å stålsette seg.