Order & Chaos, av ~Oryctes~, cc: by-nc-sa |
Dagens ordens- og adferdssystem er basert på negativ korreks. Det gjør noe med hvordan vi ser på elevene. Vi ser etter negative ting, mens spesielt positive holdninger og handlinger ikke gir uttelling. Å følge opp skolearbeidet presist og nøyaktig gis samme vurdering som omtrentlig og tilstrekkelig. Flid får samme vurdering som slurv. Å strekke seg etter perfeksjon gis samme vurdering som å gjøre akkurat nok. Dette er verken rettferdig eller stimulerende, og det gir fremtidige arbeidsgivere upresis informasjon.
Hvorfor kan ikke orden/innsats og adferd gis en mer finmasket vurdering? Om vi beholder Lg, Ng og G og plusser på med Mg og ev. Sg, eller gir andre merkelapper (1-6 e.l.) er lite viktig. Det er ingen grunn til at vi ikke kan lage gode kjennetegn for karakterer også på dette området.
Hvert år har jeg mange elever som ikke vurderes rettferdig i forhold til hverandre på grunn av dette systemet, og jeg har venskelig for å se noen god grunn til ikke å gjøre noe med det. Synspunkt og innspill mottas med takk.
Hei!
SvarSlettBle nettopp ferdig med videregående, og gikk ut med G i orden. Dette er for meg helt ufortjent. Jeg var kanskje den med dårligst orden. Jeg glemte bøker, var enkelte ganger for sen med innleveringer. Jeg var ikke drømmeeleven når det gjaldt å ha orden.
Jeg var riktignok, i følge lærerne, den hyggeligste gutten på skolen, noe som sikkert hjalp på.
Jeg er enig med deg i det du sier. En jente i klassen var helt fenomenal når det gjaldt orden. Var drømmeeleven. Hvordan er det mulig at hun har G, og jeg har G?
Noe burde kanskje vært gjort, ja....
@Øyvind: Kult at du kommenterer og du er tøff som tør å innrømme at du kanskje ikke fortjener karakteren. Det du sier om å være hyggelig spiller kanksje inn, men har jo ingenting med orden å gjøre, men heller med adferd. Ditt eksempel er ikke enestående og viser, som du sier at vurderingen av orden er problematisk.
SvarSlettTakk for innspillet!
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlettJeg har tenkt lenge at det skulle være en karakter i "Flid" - rett og slett en vurdering i hva en elev legger igjen av tid og krefter i å gjøre en ordentlig jobb - og at den skulle vært adskilt fra fagkarakteren (også jeg liker at innsats ikke er en del av fagkarakteren). Jeg ser for meg at denne karakteren ville betydd betraktelig mer enn en karakter i orden og adferd - hvor jeg (etter mange år som leder av orden/adferd-karaktermøter) også er enig i at karakteren egentlig ikke forteller så mye.
SvarSlett